آموزش ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست

آموزش ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست

شاید در مورد روتین پوست شنیده باشید، اما آیا به اندازه کافی در مورد آن می دانید؟ روتین پوستی مجموعه اقداماتی است که فرد برای محافظت و جوانسازی پوست خود انجام می دهد و هر فردی باید روتینی متناسب با پوست خود داشته باشد. این ربطی به سن و ژنتیک ندارد، زیرا عوامل مختلفی باعث آسیب به پوست می‌شوند و باید مراقبت‌های روتین از پوست برای محافظت از آن در برابر عوامل انجام شود. برای داشتن یک پوست شاد و جوان خرید تونر و خرید آبرسان پوست و خرید کرم دور چشم را به شما توصیه می کنیم. در ادامه با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا به شما آموزش ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست بدهیم.

ممنوعیت های کلی برای مراقبت از پوست

ممنوعیت استفاده از سیگار

سیگار باعث تیرگی و کدورت پوست صورت می شود و یکی از عوامل خشکی بیش از حد آن است. از طرفی استفاده طولانی مدت از سیگار باعث ایجاد چین و چروک و نازک شدن پوست صورت شما می شود.

با آرایش بخوابید

حداقل رساندن استفاده از غذاهای سرخ شده

اگر بخواهیم واقع بین باشیم باید بگوییم که برای داشتن پوستی خوب باید از غذاهای سرخ کردنی به خصوص فست فودها پرهیز کنیم. اما با توجه به زندگی پرشتاب امروزی و با توجه به زمانی که بسیاری از افراد در خارج از خانه می گذرانند، توصیه دوستانه ما این است که استفاده از موادی را که در روغن های چند منظوره پخته شده اند به حداقل برسانید.

روتین روزانه پوست در سنین مختلف

باید توجه داشته باشید که با افزایش سن، تولید کلاژن و الاستین در پوست کاهش می یابد، بنابراین باید از محصولات قوی تری برای روتین روزانه پوست خود استفاده کنید.

معمولاً برای جلوگیری از چین و چروک و پیری زودرس از برنامه روزانه پوست استفاده می شود و ترجیحاً باید سعی کنید تا قبل از 25 سالگی برنامه ای مناسب برای پوست خود در نظر بگیرید.

مراحل کلی روتین پوستی

اصلی ترین گام روتین پوستی پاکسازی است

پاکسازی پوست مهمترین مرحله در روتین پوست است. در طول روز پوست در معرض آلودگی های زیادی مانند آلودگی های محیطی، هوا، ذرات گرد و غبار، لوازم آرایشی وغیره قرار می گیرد که این آلاینده ها منافذ پوست را می بندند و به پوست اجازه تنفس نمی دهند. بهترین راه برای رهایی از این مشکل شستن و تمیز کردن پوست است.

مراحل مختلف پاکسازی پوست

  • پاکسازی پوست از مواد آرایشی و چربی با آب میسلار یا شیر پاک کننده و دستمال مرطوب آرایشی و غیره.
  • شست و شوی پوست با شوینده مخصوص پوست
  • استفاده از ماسک های پاک کننده پوست

پاکسازی پوست از چربی و مواد آرایشی

اولین قدم برای تمیز کردن پوست پاک کردن آرایش است. برای پاک کردن آرایش و مواد آرایشی از روی پوست خود می توانید از محصولات زیر استفاده کنید.

  • میسلار
  • شیر پاک کن
  • روغن های پاک کننده آرایش
  • دستمال مرطوب

بعد از پاکسازی شست و شو فراموش نشود

بعد از اینکه چربی و مواد آرایشی را از روی پوست پاک کردید، نوبت به شستشوی پوست می رسد. بهتر است روزی دو بار صورت خود را با پاک کننده های مناسب پوست بشویید. توصیه می کنیم پاک کننده ای را انتخاب کنید که برای ناحیه حساس دور چشم مناسب باشد. همچنین از ماساژ دادن پوست دور چشم با مواد شوینده خودداری کنید زیرا باعث شل شدن و چروک شدن پوست دور چشم می شود.

هنگام خرید ژل شستشوی صورت باید دقت کنید که شوینده مناسب پوست خود را انتخاب کنید، مثلا اگر پوستتان خشک است حتما یک شوینده صورت مناسب پوست های خشک تهیه کنید.

ژل شستشوی آبرسان پوست سیمپل moisturising facial wash
ژل شستشوی آبرسان پوست سیمپل moisturising facial wash

استفاده از ماسک صورت برای تمیز کردن پوست

اگر صورت خود را می شویید اما می خواهید پوست خود را کمی عمیق تر تمیز کنید، می توانید هفته ای یک یا دو بار از ماسک های پاک کننده نیز استفاده کنید. از جمله ماسک هایی که پوست را عمیقا تمیز می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ماسک خاک رس: ماسک خاک رس فریمن یک پاک کننده خوب و عمیق برای منافذ باز پوست است.
  • ماسک زغال فعال: ماسک های زغال خوب شامل ماسک زغال اوریف لیم و ماسک زغال سودا هستند.
  •  ماسک های حباب دار

این ماسک ها به ویژه برای پوست های چرب و مستعد آکنه مفید هستند.

مرحله دوم روتین پوست: متعادل کردن پوست

پس از شستن صورت معمولاً تعادل پوست به هم می خورد. در این مرحله باید از یک سری محصولات برای بازگرداندن تعادل پوست به حالت اولیه استفاده کرد. محصولاتی مانند تونر، تونیک یا لوسیون پوست شما را پس از شستشو متعادل می کند و اسیدیته یا ph پوست را به حالت طبیعی باز می گرداند. البته باید به شما بگوییم که این تونرها علاوه بر تنظیم PH پوست، فواید مهم دیگری نیز دارند. به عنوان مثال، تونر می تواند هر چیزی را که پس از شستن آرایش روی پوست باقی می ماند، تمیز کند.

ماسک 3منظوره اکالیپتوس گارنیر 3in 1 okaliptus
ماسک 3منظوره اکالیپتوس گارنیر 3in 1 okaliptus

استفاده از تونر

پس از شستن صورت، باید از محصولی به نام تونر استفاده کنید. تونر یکی از روتین های اجباری مراقبت از پوست محسوب می شود و جزء جدایی ناپذیر روتین پوست است زیرا استفاده از آن فواید زیر را به همراه دارد.

  • تونر اسیدیته پوست را که در اثر شستن پوست یا مواد آرایشی تغییر کرده است به حالت عادی برمی گرداند.
  • تونر به لایه های عمقی پوست نفوذ کرده و مواد آرایشی و چربی باقی مانده را از لایه های زیرین پوست بیرون می کشد و پوست را تمیز می کند.
  • تونرها برای پاکسازی عمیق پوست استفاده می شوند که به تنظیم و کنترل چربی پوست های مختلط و چرب کمک می کنند.
  • تونرها منافذ باز پوست را کوچکتر می کنند.
  • تونر خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی پوست دارد.
  • تونر قرمزی و التهاب را در پوست های حساس کاهش می دهد و التهاب را بهبود می بخشد.
تونر ضد جوش سر سیاه نوتروژینا Neutrogena anti blackhead acne and oily skin toner
تونر ضد جوش سر سیاه نوتروژینا Neutrogena anti blackhead acne and oily skin toner

مرحله سوم روتین پوست: آبرسان و آبرسانی به پوست

آبرسان و آبرسانی به خود پوست به چند مرحله تقسیم می شود. به این ترتیب مثلاً آبرسانی دور چشم با آبرسانی سایر نواحی صورت متفاوت است و باید از کرم های مرطوب کننده مختلف استفاده کرد. به طور کلی مرحله آبرسان و آبرسانی به پوست به چند مرحله زیر تقسیم می شود.

  • استفاده از کرم دور چشم
  • استفاده از مرطوب کننده ها برای پوست صورت
  • استفاده از کرم روز و شب حاوی مرطوب کننده

آبرسان

این دسته از محصولات می توانند به صورت ژل و کرم باشند و خاصیت آبرسانی به پوست را داشته باشند.

پس از گذراندن مراحل بالا، حتما از کرم دور چشم مناسب استفاده کنید و دور چشم خود را مرطوب نگه دارید. کرم های ضد چروک و ضد پف دور چشم بهترین گزینه ممکن هستند. توصیه ما به شما خرید کرم دور چشم و خرید آبرسان پوست است.

سرم جوانساز و لیفتینگ گلد کلاژن بالانس Balance Gold Collagen Serum
سرم جوانساز و لیفتینگ گلد کلاژن بالانس Balance Gold Collagen Serum

مرحله چهارم استفاده از کره های ضد جوش

صبح باید روی جوش ها را با ماده ای شفابخش بپوشانید و به کارهای روزمره خود بپردازید. این بدان معنی است که شما باید بخشی از مراقبت از پوست خود را به درمان جوش های موجود اختصاص دهید. برای این کار می توانید از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک، نیاسین و روی استفاده کنید. این نوع محصول عوامل عفونی موجود در منافذ پوست را از بین می برد و پوست را عمیقا تمیز می کند. جوش ها را دو بار در روز صبح و شب پاک کنید.

مرحله پنجم استفاده از رتینول

در رتینول به دلیل وجود ویتامین A  که فواید زیادی دارد در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. رتینول خواص زیادی دارد که از مهمترین آنها می توان به کمک به رفع چین و چروک، درمان لک های پوستی، بهبود آسیب های ناشی از نور خورشید و از بین بردن جوش ها و آکنه اشاره کرد. این ویتامین همچنین می تواند از طریق پوست جذب شود و با استفاده از پوست به اسید رتینوئیک تجزیه می شود. رتینوئیک اسید با تأثیر بر ساختار سلول ها، فرآیند کلاژن سازی را تقویت کرده و تأثیر عمیقی بر چین و چروک دارد و بافت و رنگ پوست را بهبود می بخشد.

فواید استفاده از رتینول

  • با افزایش تولید کلاژن چین و چروک و علائم پیری را به حداقل می رساند.
  • با داشتن خاصیت لایه برداری، ظاهر پوست را درخشان می کند.
  • به از بین بردن انواع لک ها مانند لکه های ناشی از کورک، آفتاب سوختگی، پرپیگمانتاسیون کمک می کند.
  • در درمان موضعی بیماران مبتلا به پسوریازیس عملکرد موثری دارد.
  • پوست را نرم و لطیف می کند.
سرم آبرسانى هیدروبوست نیتروژینا (Hydro boost hydrating serum)
سرم آبرسانى هیدروبوست نیتروژینا (Hydro boost hydrating serum)

مرحله آخر استفاده از ضد آفتاب

ضد آفتاب از پوست شما در برابر اثرات خشن و مخرب نور خورشید محافظت می کند. لازم به ذکر است که استفاده از ضد آفتاب بسیار ضروری است.

طبق روال پوست صبحگاهی که برای شما توضیح دادیم و در کنار تغذیه مناسب می توانید به داشتن پوستی جوان و درخشان افتخار کنید. به یاد داشته باشید که راز موفقیت در این کار و سایر وظایف، انجام منظم کارها و داشتن پشتکار و انگیزه است.

ضد آفتاب پوستهای مستعد جوش لاروش پوزای
ضد آفتاب پوستهای مستعد جوش لاروش پوزای

چگونه یک ضد آفتاب خوب انتخاب کنیم؟

برای اینکه بتوانید در طول روز از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش B و A مراقبت کنید، توصیه می کنیم از کرم ضد آفتاب رنگی با SPF بالای 30 استفاده کنید. هر چه SPF ضد آفتاب رنگی بالاتر باشد، اشعه های مضر کمتری جذب می شود.

  • کاهش و جلوگیری از علائم قابل مشاهده پیری
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست
  • از آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید جلوگیری کنید
  • جلوگیری از پرپیگمانتاسیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *